Poznań/ Aplikacja PEKA w telefonie ma być ułatwieniem dla pasażerów komunikacji miejskiej
Jak podkreślił w środę zastępca prezydenta Poznania Mariusz Wiśniewski, „wdrożenie aplikacji PEKA to dobra wiadomość dla pasażerów, którzy będą mogli wygodniej korzystać z transportu publicznego”.
„Pod względem technologicznym zmiana jest bardzo duża i polega na umożliwieniu zapisywania biletów okresowych w trybie online, a nie jak dotychczas wyłącznie na karcie. Bilet kupiony w aplikacji będzie można natychmiast okazać na smartfonie” – wskazał.
Jak poinformowano w środę na konferencji prasowej, bezpłatna aplikacja PEKA przeszła już konieczne testy. W najbliższych dniach będzie ją można pobrać na telefon. W Google Play będzie dostępna od godzin popołudniowych już w czwartek, 5 stycznia, natomiast w App Store jest obecnie w trakcie weryfikacji. Będzie ją można pobrać zarówno na urządzenia mobilne z platformą Android oraz iOS.
Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu Jan Gosiewski zaznaczył, że „rozpoczynając modernizację systemu PEKA chcieliśmy sprawić, że będzie on dla pasażerów prostszy i bardziej intuicyjny - to się udało”.
Jak wskazał, „dużo wygodniejsze będzie zwłaszcza korzystanie z biletów okresowych. Dotychczas, żeby kupić taki bilet konieczne było wyrobienie imiennej karty. Teraz, po pobraniu Aplikacji PEKA, karta będzie nam potrzebna w momencie kiedy będziemy chcieli korzystać z tPortmonetki. Nowy klient, który rozpocznie przygodę z PEKĄ poprzez aplikację, będzie mógł w każdej chwili zamówić kartę”.
W Aplikacji będzie można m.in. sprawdzić swoje konto w systemie PEKA, kupić bilet okresowy lub sprawdzić, jakie przysługują nam ulgi w transporcie publicznym - jeśli wcześniej zapisaliśmy je w systemie) Smartfon z aplikacją będzie także pełnił funkcję identyfikatora cyfrowego w transporcie publicznym.
„Możliwość wirtualnego zakupu biletu to jedna z zalet systemu PEKA - wystarczy dostęp do internetu i indywidualnego konta użytkownika. Doładowanie lub zakup możliwy będzie przez 24h na dobę 7 dni w tygodniu bez konieczności korzystania z jakiegokolwiek punktu sprzedażowego. Płatności będą wykonywane przez obecnego operatora, tak jak dotychczas, czyli poprzez blik, przelew, inne szybkie płatności do banków realizowane przez Przelewy 24” – podał poznański magistrat.
Podczas kontroli biletowej pasażer będzie okazywał wyłącznie wygenerowany przez Aplikację PEKA kod QR.
Magistrat wskazał, że zaletą wprowadzanych zmian jest także możliwość łączenia kont i zarządzanie nimi; zakupu biletów, czy podglądu historii transakcji w systemie PEKA.
„Z widoku konta głównego rodzic lub opiekun prawny będzie mógł utworzyć nowe konto dla dziecka lub powiązać swoje konto z kontem dziecka, które już istnieje w systemie” – wskazano.
Każdy dotychczasowy użytkownik systemu PEKA, posiadający już swoje indywidualne konto i imienną kartę PEKA, chcąc korzystać z Aplikacji PEKA zostanie poproszony o dodanie swojego zdjęcia.
„Korzystając z transportu publicznego trzeba pamiętać, żeby nie wylogować się z aplikacji, ponieważ ze względów bezpieczeństwa logowanie jest możliwe na jednym urządzeniu, nie częściej niż raz na 24 godziny” – zaznaczono.
Poza wprowadzeniem samej aplikacji PEKA, zmieni się także system obsługi pasażerów na stronie www.peka.poznan.pl. Inauguracja nowego systemu zaplanowana jest na czwartek, 5 stycznia. (PAP)
autor: Anna Jowsa
ajw/ ok/